ניתוק רגשי, מה זה ?
צפיות: 1535 \\ מילים: 766 \\ פורסם בתאריך: 25.07.14
הפנים הרבות של הניתוק - דיסוציאציה

מהו ניתוק נפשי? מה מאפיין ניתוק רגשי ? והאם ניתוק הוא תופעה המעידה על בעיה רגשית ? האם ניתוק רגשי מצריך טיפול נפשי? כיצד פסיכותרפיה יכולה לעזור ?
אקדים ואומר כי המונח ניתוק נפשי יכול לשמש לתיאור מצבים רבים: ניתוק רגשי, ניתוק תחושתי, ניתוק מהגוף, ניתוק התנהגותי (התנהגות שאינני מבין או זוכר ושאיננה מאפיינת אותי), ניתוק מחוויה כגון היעדר זיכרונות מהילדות או חוויות נקודתיות במהלך החיים. ניתוק אף יכול להיווצר כתוצאה משימוש בסם או כחלק מתהליך היפנוטי. במאמר זה אתייחס לניתוק על צורותיו הנוגעות לקשיים רגשיים תוך התמקדות במקרים היותר שכיחים של ניתוק רגשי -  במצבי דחק וטראומה, חרדה והתקפי חרדה וחרדה כללית או חרדה חברתית.
תהליכים ניתוקים מתרחשים אצל כולנו ומטרתם לשפר את יכולותינו לבצע משימות ולהסתגל למצבים שונים. בעת נהיגה, למשל, ישנה חוויה של 'ביצוע אוטומטי', כאשר פעולות רבות נעשות באופן מכאני וללא חשיבה. דוגמה נוספת לניתוק נורמטיבי הנקרא 'ניתוק לשם תפקוד' בו האדם ממדר את מחשבותיו ורגשותיו על מנת לצלוח משימה מסוימת. למשל, כאשר אדם מגיע לעבודה הוא מדחיק ממחשבותיו את טרדות היום יום על מנת לתפקד בצורה מועילה. "נתקים" אלו מפחיתים את העומס הקוגניטיבי והרגשי לפרק הזמן הדרוש לנו בכדי לתפקד ולפעול באופן יעיל.
ניתוק נפשי החורגים מהתפקוד הנורמטיבי מתייחסים לתופעה בה נוצרת הפרדה בין חוויה או התנהגות לבין שאר החלקים המודעים של הנפש. תופעה זו נקראת ניתוק או דיסוציאציה. זהו למעשה מצב של חוסר אינטגרציה וקיטוע בן החלקים השונים של הנפש, כאשר הניתוק גורם לפגיעה בזיכרון, בריכוז ובתחושת העצמי ולעיתים אף בחוסר תחושה פיזית.
ביטויה הנדיר ביותר של דיסוציאציה היא הפרעת אישיות דיסוציאטיבית הנקראת גם הפרעת אישיות מרובה או פיצול אישיות (DID -Dissociative identity disorder). הפרעה זו נוצרת בדרך כלל בעקבות מצבים טראומטיים קשים ומתמשכים (למשל, התעללות מינית בילדות) בה הנפש אינה מסוגלת לשאת את המתרחש ולכן נוצרות זהויות נוספות. למשל, הילדה הנפגעת מינית יכולה לברוא זהות נוספת ש"לה זה קורה" וכך להגן באופן יחסי על חווית הביטחון והתפקוד שלה עצמה. עם זאת, ביטוייו הנפוצים יותר של הניתוק הן תחושות תחושות כגון חי-מת, חוסר רגש, תחושת מרחק ביני לבין העולם, תחושת ריחוף, טישטוש, שיכחה, תפקוד אוטומטי, עייפות, עירפול, חוויה מוזרה של 'עצמי', בהייה, ניתוק במחשבה, חוסר רגש, אבדן תחושה פיזית מלאה או חלקית. פעמים רבות הניתוק נתפס בעיני האדם והסובבים אותו כמעין נטייה לרחף, או נטייה לשיכחה וחוסר קירקוע עד חרדה. ביטויים אלו של הניתוק אופייניים במיוחד להפרעות פוסט טראומטיות המתפתחות בעקבות חוויה המאיימת על שלמותו הפיזית או הפסכולוגית של האדם (תאונה, פיגוע, תקיפה וכד') ומלווה בתחושת אימה וחוסר אונים. עם זאת, תסמיני הניתוק עשויים להופיע גם במצבי חרדה, דיכאון, חרדות, כולל התקפי חרדה וחרדה חברתית הפרעות שינה, שינויים במצב הרוח, התקפי פאניקה, פוביות, הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית, הפרעות אכילה ושינויים במצב הרוח.

ניתוק רגשי - הגנה ומחיריה

תפקידו של הניתוק הינו לשמש מנגנון הגנה מפני תחושות של כאב וסבל. מאחר והוא מאפשר לפצל ולקטוע רגשות וזיכרונות, הוא מאפשר לשאת חוויות טראומטיות קשות ללא ההצפה הרגשית המלווה אותם. לדוגמא, באירועים טראומטיים רבים כפגיעה מינית או קרבות קשים נוצר נתק בן הגוף להכרה, והנפגעים חווים תחושות של חוסר תחושה ורגש בזמן האירוע , לעיתים עד כדי תחושה של יציאה מן הגוף. במקרים אלו, האדם למעשה מגן על עצמו ועל שלמותו הפסיכולוגית באמצעות ניתוק מן הסיטואציה. אלא שמחיר ההגנה עלול להיות המשכיות של ההגנה זאת אל מול מצבים, מקומות או אנשים העלולים להזכיר את אירוע הטראומה ללא כל קשר ישיר או רציף, כך נוצרת תסמונת הפוסט-טראומה (PTSD). לדוגמא, נפגעת תקיפה מינית בילדות עלולה להתנתק במהלך סיטואציה של פגישה עם גבר, אשר מעוררת באופן עקיף את זכרונות הפגיעה המינית.
כלומר, ניתוק רגשי מאפשר את הפחתת הכאב אך בו זמנית מפחית את תחושת החיות וההנאה. כמו כן, כאשר האדם מנותק יכולותו להגן על עצמו מפני מצבים מאיימים ממשיים פוחתת היות והוא אינו נוכח לגמרי. בהתאם, רבים מהאנשים הסובלים מסימפטומים של ניתוק סובלים גם מדיכאון, חרדה  או/ו התקפי חרדה או חרדה כללית.
טיפול נפשי מהווה אפשרות ליצירת אינטגרציה בן החלקים המפוצלים וכך גורמת להפחתה בתחושות הדחק והחרדה ולירידה משמעותית בסמפטומיים. הטיפול מציע מסגרת בטוחה ואינטימית בה המטופל יכול להתבונן מחדש ולעבד את החווית הטראומטיות אשר קודם לכן היו בלתי נסבלות ולכן בלתי נגישות למודעות. בעזרת טיפול נפשי הזכרונות הופכים לפחות מציפים רגשית ולכן ניתן להכיל אותם מבלי לשקוע במצבי נתק. כמו כן, עם הזמן גדל בטחונו של המטופל ביכולתו לשאת את רגשותיו ולהתפתח מהם, ויכולת זו מפחיתה את הצורך בשימוש בדיסוציאציה כאמצעי התמודדות. חשוב לזכור, כי מצבים ניתוקיים אינם מופיעים סתם, יש צורך לחסוף את הטראומה שבעיתה הנפש משתמשת בדיסוסיאציה ולאפשר עיבוד רגשי על מנת להפחית את הצורך בשימוש במנגנון כה קשה. 
EMDR (באנגלית, ראשי תיבות של Eye Movement Desensitization and Reprocessing - הקהיה ועיבוד מחדש באמצעות תנועות עיניים) - הינו טיפול שמחקרים רבים הוכיחו את יעילותו במצבי דחק, טראומה וחרדה.
לקריאה על טראומה וכיצד ניתן להתמודד עם טראומה וחרדה הקש כאן
סרטון הסבר על שיטת טיפול ב-EMDR לשיחרור מטראומה וחרדה  - טיפול נפשי
נעמי בר
נעמי בר
נעמי בר -פסיכותרפיסטית ומנחת קבוצות מודעות
www.neomibar.com
0507399852
מאמרים מאת נעמי בר
כיצד אפשר ליצור דימוי עצמי חיובי ?
אחד הגורמים הבסיסיים המבדילים בני אנוש מבעלי חיים, הוא קיומו של דימוי עצמי. קיימת בנו היכולת לעצב זהות ולגבש דימוי עצמי חיובי או דימוי עצמי שלילי.
פורסם בקטגוריה בריאות נפשית בתאריך 25.07.14
מאמרים נוספים מהקטגוריה
אסנת בוקופצר
אחריות במקום אשמה
כאשר אנחנו מודעים לעובדה שתחושת אשמה הינה רגש המנוהל פעמים רבות על-ידי העבר שלנו, האמונות או התבניות שלנו - נוכל להבין שרגש האשמה שאנו חווים יכול לתעתע בנו.
נכתב ע"י אסנת בוקופצר בקטגוריה בריאות נפשית בתאריך 19.05.13
אסנת בוקופצר
דמיון מודרך ו-NLP - לחיות ברגע הזה
עצם ההבנה שהרגע הזה הוא הרגע האמיתי היחיד שקיים, ומה שאנחנו עושים בו, רק לו יש משמעות, רק הוא קיים - תאפשר לנו להתחיל לחיות באמת, למצות את מלוא הפוטנציאל שלנו.
נכתב ע"י אסנת בוקופצר בקטגוריה בריאות נפשית בתאריך 28.03.13
מעוניינים ליצור קשר עם נעמי בר? מלאו את הפרטים הבאים:
*
*
*